9 Mayıs 2012 Çarşamba

H.D. Thoreau sizi bilgisayar oyununa çağırıyor-MUŞ!


Bilgisayar oyunlarına hiç bir zaman sıcak bakmadım. Hoşlanıp hoşlanmayacağımı bilmiyorum ama zamanımın katili olacağını, iki satır kitap okumaktan, dışarı çıkıp sokaklarda yürümekten, beni her şeyden, yaşamdan koparıp sanal dünyaya hapsedeceğini tahmin ediyorum.
Çünkü bu oyunların insan üzerinde uyuşturucu etkisi var. Bağımlılık yapıyor, kazanmaya alıştırıyor ve insanlar oynamadıklarında mutsuz oluyorlar. Sanırım kumar masasında oynayanlarla aynı duyguları hissediyorlardır.
Facebook oyun için sınırsız imkanlar sağlıyor. Farmville bunların en başında geliyor. Bazen oynayanların kendilerini gerçek yaşamda çiftlikleri varmışcasına, patlıcan ektim, domateslerim çürüdü, traktörüm arıza yaptı falan gibi şeyleri gayet normal bir şekilde konuştuğunu duyunca insanları ne kadar anormal haline getirdiğinin farkına varıyorum.
Tamam öleceğiz ama yaşamdan kopuk sanal bir şekilde yaşayıp ölüp gitmek de ne kadar manasız geliyor.
Doğrusu ben şehir insanıyım. Kırsal insanı olmadım, olamam.. Şöyle kırsala yerleşsem de doğanın içinde yaşasam demedim. Özellikle kış aylarında kafayı yerim sanırım. Evet 2 – 3 aylık bir zaman diliminde yaşamak isterim ama sürekli yaşamayı düşünemem. Bununla birlikte Henry David Thoreau'nun kitabını okuduğumda onun ne kadar önemli bir düşünür olduğunu, yaşama geçirdiklerinin önemli olduğunu, ister şehirde, isterse kırsalda yaşayın, hayatınızı sadeleştirip, sisteme karşı çıkılabileceğini anladım.
Thoreau Walden Gölü kıyısına kendisi bir kulübe yaptı ve yıllarca orada yaşadı. O sivil itaatsizliği ve doğaya dönüş tezlerini savunuyordu. “Ormana gittim, çünkü bilinçlü yaşamak istiyordum. Hayatı tatmak ve yaşamın iliğini özümsemek istiyordum. Yaşam dolu olmayan herşeyi bozguna uğratmak için ve ölüm geldiğinde aslında hiç yaşamamış olduğunu farketmek için...”
O bir nihilistti. Bugün yaşasaydı yine aynı şekilde davranırdı.
Fakat ABD Ulusal Sanat Fonu'nun desteğiyle gelecek yıl piyasaya çıkacak Walden adlı bilgisayar oyununda, düşünürün tasvir ettiği doğal güzelliklerin arasında dolaşırken kendimizi onun tezleri üzerinde düşünürken bulacakmışız!
Oysa o düşünmeyi eyleme dönüştürmemiz için kafa yordu, kendi yaşamında gerçekleştirdi, kitap yazdı, yazdıkları insanlara ışık tutsun diye.
Şimdi adamlar çıkmış Thoreau'nu bilgisayar oyunlarına alet ediyorlar.
Herhalde Thoreau bugün yaşasa Walden Gölü'nde ıslattığı meşe odunuyla bunları kovalardı.

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...